top of page

 

 

 

 

 

 

 

 

English version below

THE GREAT LEARNING 2025

Cornelius Cardew

​​

Das Projekt

THE GREAT LEARNING von Cornelius Cardew entstand in den Jahren 1969–71. Die Partitur besteht aus 7 Paragraphen, die sich auf der Grundlage von Konfuzius-Texten (in der englischen Übersetzung von Ezra Pound) mit dem Erlernen von Gemeinschaftssinn beschäftigen. Die Teile können einzeln aufgeführt werden oder im Gesamten, die Partitur richtet sich explizit auch an „nicht ausgebildete Musiker:innen“.

 

1. Start des Projekts:  §1 beim Schlusskonzert Wien Modern 37 am 30.11.2024.  

Großes Finale: Gesamtaufführung bei Wien Modern 38 am 30. November 2025.

Spielorte

gut sichtbar an vielen spannenden und unkonventionellen Plätzen im öffentlichen Raum, und in bewährter Zusammenarbeit mit Wien Modern

 

Die einzelnen Paragraphen

I. § 1  Für Chor (sprechend, Steine und Pfeifen spielend) und Orgel ± 30’

Samstag, 30. November 2024, MAK 1. Stock, 1010 Wien

Schüler:innen der MS Wien, des Bildungscampus Christine Nöstlinger und der MS Tulln

Arina Vetchynkina, Jakob Ladurner, Myriam Traska, Finley Hasler, Kai Hasler, Laurin Hauf,

Johanna-Vinka Reiter, Lilian Wallmüller, Nare Kazanjian, Ivona Bakmaz| Chor

Einstudierung: Katrin Koch

Ferishta Tajik, Lina Azadeh, Teodora Martnesic, Melchior Riepl, Leonie Pfeisinger, Valentina Riegler, Theresa Schultheis | Pfeifen

Einstudierung: Else Unterrainer, Maja Mijatović, Olivera Milovanovic, Cordula Bösze

Meyra Kaplan, Miriam Grandpierre, Rahil Khandaker, Louisa Christa, Vasilje Muskic,

Ali-Agha Afzali, Pauline Dierig, Franziska Schorn | Steine

Fachliche Unterstützung der inklusiven Gruppe: Kathi Hofkofler und Birgit Unger

Leopold Härtel Orgel, Einstudierung: Emanuel Schmelzer-Ziringer

Gesamtleitung: Cordula Bösze

 

II. § 2 Für Sänger und Trommler ± 30’

Samstag, 15. März 2025, Donauzentrum, 1220 Wien

Schüler:innen der MS Wien, Chor Ars Vivendi

Ioan Gulas, Laurin Hauf, Otis Katzinger, Philip Martinsich, Leo Lukas Mitterauer,

Phileas Radunsky-Gkougkoulias | Trommel

Einstudierung: Georg Mittermüller, Hannes Schöggl

Anna Anderluh, Anna Hauf, Marie-Luise Engel-Schottleitner, Lena Kuchling, Willi Landl,

Karl Emanuel Schmelzer-Ziringer | Lead-Stimme

Chor Ars Vivendi, Leitung Antonio Lizarraga-Lopez

Gesamtleitung: Anna Anderluh

III. § 3 Für große Instrumente und Stimmen ± 45’

Mittwoch, 1. Oktober 2025, RadioKulturhaus, 1040 Wien

IV. § 4 Für Chor (schreiend, geriffelte Instrumente spielend, Rasseln, Glöckchen) & Orgel  ± 40’

Mittwoch, 1. Oktober 2025, RadioKulturhaus, 1040 Wien

Daniel Freistetter, Orgel

Chor und Musiker:innen: tbd.

Podiumsdiskussion und musikwissenschaftliche Kontextualisierung: Monika Voithofer u.a.

Gesamtleitung: tbd

V. § 5 Für eine große Anzahl von Laienmusikern, die Gesten vollführen, Aktionen performen, sprechen, singen und eine große Anzahl von Instrumenten spielen (+optional, 10 Sänger „Ode Machines“) ± 120’

Mittwoch, 18. Juni 2025, Sommerfest Simmering, MS 11, Gottschalkgasse, 1110 Wien

Mitwirkende: Singschule, Musiker:innen und Elektronik MS 11, Spielmusik GRG 11, ELEMU-Klassen,

AgeCompany, JamMusicLab, Klangfahrrad (Albin Paulus, Dietmar Flosdorf)

Gesamtleitung: Simon Vosecek

 
VI. § 6 Für eine beliebige Anzahl untrainierter Musiker ± 30’

Samstag, 24. Mai 2025, StraßenKunstFest der Brunnenpassage am Yppenplatz, 1160

Mitwirkende: alle, die mitspielen möchten

Gesamtleitung: Michael Weber

Kooperation: Gordana Crnko, Brunnenpassage

 

 VII. § 7 Für eine beliebige Anzahl untrainierter Stimmen ± 90’

Freitag, 17. Oktober 2025, Fassfabrik, 1230 Wien

Mdw,  Isolde Malmberg

BRG Wien III Boerhaavegasse, Beate Länger-Oelz

Gesamtleitung: Hans Schneider

 

 

____________________________________________________

 

THE GREAT LEARNING 2025

Cornelius Cardew

Project
THE GREAT LEARNING by Cornelius Cardew was created between 1969 and 1971. The score consists of seven paragraphs based on texts by Confucius (in Ezra Pound’s English translation) and deals with the process of learning communal spirit. The paragraphs can be performed individually or as a whole. The score is explicitly intended for "untrained musicians" as well.

1. Project Launch: §1 at the closing concert of Wien Modern 37 on November 30, 2024.
Grand Finale: Complete performance at Wien Modern 38 on November 30, 2025.

 

 

Venues

Visibly placed in exciting and unconventional public spaces, in cooperation with Wien Modern.

The individual paragraphs

I. §1 For choir (speaking, playing stones and whistles) and organ, approx. 30’

Saturday, November 30, 2024, MAK 1st floor, 1010 Vienna
Participants: students from MS Wien, Bildungscampus Christine Nöstlinger, and MS Tulln
Choir: Arina Vetchynkina, Jakob Ladurner, Myriam Traska, Finley Hasler, Kai Hasler, Laurin Hauf, Johanna-Vinka Reiter, Lilian Wallmüller, Nare Kazanjian, Ivona Bakmaz
Rehearsal direction: Katrin Koch
Whistles: Ferishta Tajik, Lina Azadeh, Teodora Martnesic, Melchior Riepl, Leonie Pfeisinger, Valentina Riegler, Theresa Schultheis
Rehearsal direction: Else Unterrainer, Maja Mijatović, Olivera Milovanovic, Cordula Bösze
Stones: Meyra Kaplan, Miriam Grandpierre, Rahil Khandaker, Louisa Christa, Vasilje Muskic, Ali-Agha Afzali, Pauline Dierig, Franziska Schorn
Expert support for the inclusive group: Kathi Hofkofler and Birgit Unger
Organ: Leopold Härtel, rehearsal direction: Emanuel Schmelzer-Ziringer
Overall direction: Cordula Bösze

II. §2 For singers and drummers, approx. 30’

Saturday, March 15, 2025, Donauzentrum, 1220 Vienna
Participants: students of MS Wien, Choir Ars Vivendi
Drums: Ioan Gulas, Laurin Hauf, Otis Katzinger, Philip Martinsich, Leo Lukas Mitterauer, Phileas Radunsky-Gkougkoulias
Rehearsal direction: Georg Mittermüller, Hannes Schöggl
Lead vocals: Anna Anderluh, Anna Hauf, Marie-Luise Engel-Schottleitner, Lena Kuchling, Willi Landl, Karl Emanuel Schmelzer-Ziringer
Choir Ars Vivendi, conductor: Antonio Lizarraga-Lopez
Overall direction: Anna Anderluh

III. §3 For large instruments and voices, approx. 45’

Wednesday, October 1, 2025, RadioKulturhaus, 1040 Vienna

IV. §4 For choir (shouting, playing ribbed instruments, rattles, bells) and organ, approx. 40’

Wednesday, October 1, 2025, RadioKulturhaus, 1040 Vienna
Organ: Daniel Freistetter
Choir and musicians: tbd
Panel discussion and musicological contextualization: Monika Voithofer et al.
Overall direction: tbd

V. §5 For a large number of amateur musicians performing gestures, actions, speech, singing, and playing a wide range of instruments (+ optional: 10 singers “Ode Machines”), approx. 120’

Wednesday, June 18, 2025, Simmering Summer Festival, MS 11, Gottschalkgasse, 1110 Vienna
Participants: singing school, musicians and electronics group MS 11, GRG 11 instrumental ensemble, ELEMU classes, AgeCompany, JamMusicLab, Klangfahrrad (Albin Paulus, Dietmar Flosdorf)
Overall direction: Simon Vosecek

VI. §6 For any number of untrained musicians, approx. 30’

Saturday, May 24, 2025, Street Art Festival of Brunnenpassage at Yppenplatz, 1160 Vienna
Participants: anyone who wants to join
Overall direction: Michael Weber
Cooperation: Gordana Crnko, Brunnenpassage

VII. §7 For any number of untrained voices, approx. 90’

Friday, October 17, 2025, Fassfabrik, 1230 Vienna
Participants: mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, Isolde Malmberg; BRG Wien III Boerhaavegasse, Beate Länger-Oelz
Overall direction: Hans Schneider

 

Sonja Leipold, Cordula Bösze                                                  

IGNM                                                                                                                                   

boesze@klingt.org   

Michael Weber

MUSIKSCHULEN DER STADT WIEN

michael.weber@wien.gv.at 

Kira David

WIEN MODERN

david@wienmodern.at 

 

Sophie Löschenbrand

KONZERTHAUS WIEN

loeschenbrand@konzerthaus.at

The great Learning.jpg
BMKOES_Logo_srgb.png
  • YouTube
bottom of page