English version below
THE GREAT LEARNING 2025
Cornelius Cardew
Das Projekt
THE GREAT LEARNING von Cornelius Cardew entstand in den Jahren 1969–71. Die Partitur besteht aus 7 Paragraphen, die sich auf der Grundlage von Konfuzius-Texten (in der englischen Übersetzung von Ezra Pound) mit dem Erlernen von Gemeinschaftssinn beschäftigen. Die Teile können einzeln aufgeführt werden oder im Gesamten, die Partitur richtet sich explizit auch an „nicht ausgebildete Musiker:innen“.
1. Start des Projekts: §1 beim Schlusskonzert Wien Modern 37 am 30.11.2024.
Großes Finale: Gesamtaufführung bei Wien Modern 38 am 30. November 2025.
Spielorte
gut sichtbar an vielen spannenden und unkonventionellen Plätzen im öffentlichen Raum, und in bewährter Zusammenarbeit mit Wien Modern
Die einzelnen Paragraphen
I. § 1 Für Chor (sprechend, Steine und Pfeifen spielend) und Orgel ± 30’
Samstag, 30. November 2024, MAK 1. Stock, 1010 Wien
Schüler:innen der MS Wien, des Bildungscampus Christine Nöstlinger und der MS Tulln
Arina Vetchynkina, Jakob Ladurner, Myriam Traska, Finley Hasler, Kai Hasler, Laurin Hauf,
Johanna-Vinka Reiter, Lilian Wallmüller, Nare Kazanjian, Ivona Bakmaz| Chor
Einstudierung: Katrin Koch
Ferishta Tajik, Lina Azadeh, Teodora Martnesic, Melchior Riepl, Leonie Pfeisinger, Valentina Riegler, Theresa Schultheis | Pfeifen
Einstudierung: Else Unterrainer, Maja Mijatović, Olivera Milovanovic, Cordula Bösze
Meyra Kaplan, Miriam Grandpierre, Rahil Khandaker, Louisa Christa, Vasilje Muskic,
Ali-Agha Afzali, Pauline Dierig, Franziska Schorn | Steine
Fachliche Unterstützung der inklusiven Gruppe: Kathi Hofkofler und Birgit Unger
Leopold Härtel Orgel, Einstudierung: Emanuel Schmelzer-Ziringer
Gesamtleitung: Cordula Bösze
II. § 2 Für Sänger und Trommler ± 30’
Samstag, 15. März 2025, Donauzentrum, 1220 Wien
Schüler:innen der MS Wien, Chor Ars Vivendi
Ioan Gulas, Laurin Hauf, Otis Katzinger, Philip Martinsich, Leo Lukas Mitterauer,
Phileas Radunsky-Gkougkoulias | Trommel
Einstudierung: Georg Mittermüller, Hannes Schöggl
Anna Anderluh, Anna Hauf, Marie-Luise Engel-Schottleitner, Lena Kuchling, Willi Landl,
Karl Emanuel Schmelzer-Ziringer | Lead-Stimme
Chor Ars Vivendi, Leitung Antonio Lizarraga-Lopez
Gesamtleitung: Anna Anderluh
III. § 3 Für große Instrumente und Stimmen ± 45’
Mittwoch, 1. Oktober 2025, RadioKulturhaus, 1040 Wien
IV. § 4 Für Chor (schreiend, geriffelte Instrumente spielend, Rasseln, Glöckchen) & Orgel ± 40’
Mittwoch, 1. Oktober 2025, RadioKulturhaus, 1040 Wien
Daniel Freistetter, Orgel
Chor und Musiker:innen: tbd.
Podiumsdiskussion und musikwissenschaftliche Kontextualisierung: Monika Voithofer u.a.
Gesamtleitung: tbd
V. § 5 Für eine große Anzahl von Laienmusikern, die Gesten vollführen, Aktionen performen, sprechen, singen und eine große Anzahl von Instrumenten spielen (+optional, 10 Sänger „Ode Machines“) ± 120’
Mittwoch, 18. Juni 2025, Sommerfest Simmering, MS 11, Gottschalkgasse, 1110 Wien
Mitwirkende: Singschule, Musiker:innen und Elektronik MS 11, Spielmusik GRG 11, ELEMU-Klassen,
AgeCompany, JamMusicLab, Klangfahrrad (Albin Paulus, Dietmar Flosdorf)
Gesamtleitung: Simon Vosecek
VI. § 6 Für eine beliebige Anzahl untrainierter Musiker ± 30’
Samstag, 24. Mai 2025, StraßenKunstFest der Brunnenpassage am Yppenplatz, 1160
Mitwirkende: alle, die mitspielen möchten
Gesamtleitung: Michael Weber
Kooperation: Gordana Crnko, Brunnenpassage
VII. § 7 Für eine beliebige Anzahl untrainierter Stimmen ± 90’
Freitag, 17. Oktober 2025, Fassfabrik, 1230 Wien
Mdw, Isolde Malmberg
BRG Wien III Boerhaavegasse, Beate Länger-Oelz
Gesamtleitung: Hans Schneider
____________________________________________________
THE GREAT LEARNING 2025
Cornelius Cardew
Project
THE GREAT LEARNING by Cornelius Cardew was created between 1969 and 1971. The score consists of seven paragraphs based on texts by Confucius (in Ezra Pound’s English translation) and deals with the process of learning communal spirit. The paragraphs can be performed individually or as a whole. The score is explicitly intended for "untrained musicians" as well.
1. Project Launch: §1 at the closing concert of Wien Modern 37 on November 30, 2024.
Grand Finale: Complete performance at Wien Modern 38 on November 30, 2025.
Venues
Visibly placed in exciting and unconventional public spaces, in cooperation with Wien Modern.
The individual paragraphs
I. §1 For choir (speaking, playing stones and whistles) and organ, approx. 30’
Saturday, November 30, 2024, MAK 1st floor, 1010 Vienna
Participants: students from MS Wien, Bildungscampus Christine Nöstlinger, and MS Tulln
Choir: Arina Vetchynkina, Jakob Ladurner, Myriam Traska, Finley Hasler, Kai Hasler, Laurin Hauf, Johanna-Vinka Reiter, Lilian Wallmüller, Nare Kazanjian, Ivona Bakmaz
Rehearsal direction: Katrin Koch
Whistles: Ferishta Tajik, Lina Azadeh, Teodora Martnesic, Melchior Riepl, Leonie Pfeisinger, Valentina Riegler, Theresa Schultheis
Rehearsal direction: Else Unterrainer, Maja Mijatović, Olivera Milovanovic, Cordula Bösze
Stones: Meyra Kaplan, Miriam Grandpierre, Rahil Khandaker, Louisa Christa, Vasilje Muskic, Ali-Agha Afzali, Pauline Dierig, Franziska Schorn
Expert support for the inclusive group: Kathi Hofkofler and Birgit Unger
Organ: Leopold Härtel, rehearsal direction: Emanuel Schmelzer-Ziringer
Overall direction: Cordula Bösze
II. §2 For singers and drummers, approx. 30’
Saturday, March 15, 2025, Donauzentrum, 1220 Vienna
Participants: students of MS Wien, Choir Ars Vivendi
Drums: Ioan Gulas, Laurin Hauf, Otis Katzinger, Philip Martinsich, Leo Lukas Mitterauer, Phileas Radunsky-Gkougkoulias
Rehearsal direction: Georg Mittermüller, Hannes Schöggl
Lead vocals: Anna Anderluh, Anna Hauf, Marie-Luise Engel-Schottleitner, Lena Kuchling, Willi Landl, Karl Emanuel Schmelzer-Ziringer
Choir Ars Vivendi, conductor: Antonio Lizarraga-Lopez
Overall direction: Anna Anderluh
III. §3 For large instruments and voices, approx. 45’
Wednesday, October 1, 2025, RadioKulturhaus, 1040 Vienna
IV. §4 For choir (shouting, playing ribbed instruments, rattles, bells) and organ, approx. 40’
Wednesday, October 1, 2025, RadioKulturhaus, 1040 Vienna
Organ: Daniel Freistetter
Choir and musicians: tbd
Panel discussion and musicological contextualization: Monika Voithofer et al.
Overall direction: tbd
V. §5 For a large number of amateur musicians performing gestures, actions, speech, singing, and playing a wide range of instruments (+ optional: 10 singers “Ode Machines”), approx. 120’
Wednesday, June 18, 2025, Simmering Summer Festival, MS 11, Gottschalkgasse, 1110 Vienna
Participants: singing school, musicians and electronics group MS 11, GRG 11 instrumental ensemble, ELEMU classes, AgeCompany, JamMusicLab, Klangfahrrad (Albin Paulus, Dietmar Flosdorf)
Overall direction: Simon Vosecek
VI. §6 For any number of untrained musicians, approx. 30’
Saturday, May 24, 2025, Street Art Festival of Brunnenpassage at Yppenplatz, 1160 Vienna
Participants: anyone who wants to join
Overall direction: Michael Weber
Cooperation: Gordana Crnko, Brunnenpassage
VII. §7 For any number of untrained voices, approx. 90’
Friday, October 17, 2025, Fassfabrik, 1230 Vienna
Participants: mdw – University of Music and Performing Arts Vienna, Isolde Malmberg; BRG Wien III Boerhaavegasse, Beate Länger-Oelz
Overall direction: Hans Schneider
Sonja Leipold, Cordula Bösze
IGNM
Michael Weber
MUSIKSCHULEN DER STADT WIEN
Kira David
WIEN MODERN
Sophie Löschenbrand
KONZERTHAUS WIEN
